بیمه در جنگ

مسئولیت‌پذیری صنعت بیمه در بزنگاه‌های بحرانی / آزمون جنگ با کشور متجاوز

https://faraabime.com/?p=2914

ایمان جلیلی| کارشناس ارشد برندینگ / وقایع اخیر مرتبط با تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران، بار دیگر صنعت بیمه را در کانون یک آزمون مهم اجتماعی و اقتصادی قرار داد. در شرایطی که فضای روانی کشور مملو از اضطراب، تردید و ابهام است، جامعه بیش از هر زمان دیگری چشم‌انتظار واکنش مسئولانه و شفاف شرکت‌های بیمه است. اما آیا صنعت بیمه ایران توانست در این بزنگاه، نقش آرام‌بخش خود را ایفا کند؟

از نگاه مشتری یک شرکت‌ بیمه در چنین بحران‌هایی، باید فراتر از صرفاً «پرداخت خسارت» عمل کند؛ آنها باید اعتماد عمومی را با اطلاع‌رسانی به‌موقع، تسهیل فرآیندهای جبران خسارت، و شفاف‌سازی حدود تعهدات خود در شرایط بحران به دست بیاورند.

تجربه‌ی موفق شرکت بیمه‌ی ژاپنی “Tokio Marine” پس از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱، شاهدی بر این مدعاست. این شرکت با فعال‌سازی سریع تیم‌های مدیریت بحران، اختصاص خطوط ارتباطی ویژه و اعلام پوشش خسارات به صورت کاملا شفاف و با در نظر گرفتن حالات مختلف، نه‌تنها بار روانی جامعه را کاهش داد، بلکه اعتماد عمومی به صنعت بیمه را تقویت کرد.

در ایران، تجربه‌ی اخیر جنگ نشان داد که هنوز فاصله زیادی تا چنین بلوغی داریم. فقدان اطلاعیه‌های جامع، عدم حضور مؤثر در رسانه‌ها و کم‌کاری در پاسخ‌گویی، صنعت بیمه را در معرض قضاوت منفی قرار داد. در حالی‌که می‌توانست با برنامه‌ریزی برای شرایط بحران، اعتمادسازی تازه‌ای را رقم بزند. و البته که استراتژی واکنش در زمان بحران، باید از قبل برنامه ریزی و مستند شده باشد.

نتیجه روشن است: یک شرکت بیمه معتبر در زمان بحران، به‌جای سکوت، سخن می‌گوید؛ به‌جای پیچیدگی، ساده‌سازی می‌کند؛ و به‌جای انکار، مسئولیت‌پذیری را در عمل نشان می‌دهد. بحران‌ها، البته که تلخ و اضطراب‌زا هستند اما در عین حال فرصتی برای ساختن برندهای معتبر بیمه‌ای هستند. به‌شرط آن‌که با شجاعت، شفافیت و تعهد با آنها مواجه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *